Over kerk-zijn in deze corona-tijd & 7 suggesties voor as zondag

zaterdag 14 maart 2020

Er zijn allerlei mogelijkheden als alternatief voor de zondagochtenddienst die niet doorgaat. En toch zal het de komende tijd wel zoeken zijn voor de Stadshartkerk. Hoe kunnen we toch in deze tijd mensen verbinden met elkaar en Jezus?

Voor mij staat als een paal boven water dat we juist in deze tijd ons niet moeten laten leiden door angst of paniek. Wij mogen leven vanuit Jezus (christful!) die ons rust geeft en helpt – juist nu – het goede voor anderen te zoeken. God heeft ons niet een geest van lafhartigheid gegeven, maar een geest van kracht, liefde en bezonnenheid.” (2 Timoteüs 1,7)  Wat is besmettelijker dan het coronavirus? Vriendelijkheid, hoop en naastenliefde, schrijft Rutger Bregman. Dat lijkt me een mooie uitdaging! Hoe kunnen we er zijn voor mensen in Amstelveen e.o.? Wie worden er getroffen, wie kunnen we bemoedigen en waar kunnen we hoop brengen?

Er poppen allerlei initiatieven op nu veel kerken op zondag niet meer samenkomen. Graag wil ik een paar goede suggesties met je delen. Je kunt ze voor jezelf gebruiken, eventueel voor je gezin of misschien in een klein groepje of de huiskring wanneer daar behoefte aan is.

• Stadshartkerk Online; iedereen organiseren we een Zoom-meeting en kun je aanhaken. Er is een vlog voor kinderen en één voor volwassenen. Daaromheen is ontmoeting, muziek en gebed. Doe je mee? Om 10:30 uur starten we. Houdt deze pagina in de gaten.
  • De komende weken zendt de EO iedere zondagmorgen om 9.15 uur een televisie-kerkdienst uit op NPO 2. Voor jongeren zendt EO BEAM zondag om 11..15 uur live een online kerkdienst uit op NPO 2 of op YouTube: www.eo.nl/beam/
  • In deze blog vind je 6 kansen voor de kerk hoe we ook met het corona-virus om kunnen gaan. Een mooie, positieve tegenhanger tegen angst. Naast alle mooie ideeën en programma’s zijn er natuurlijk ook meer mensen die hun tijd in eenzaamheid doorbrengen. Welke kans zie jij? Lees verder

• Matthijs Vlaardingerbroek van Creatief Kinderwerk biedt dagelijks de Henkie show aan met video’s, goocheltrucs, proefjes en knutsels. Hierdoor kunnen de kinderen thuis, op de pc of achter de ipad op een leuke en aantrekkelijke manier zelf toch iets met een Bijbelverhaal en geloven doen. Bekijk het hier

• Alpha Nederland en 24-7 Prayer NL bieden een plug-and-play alternatief voor de kerkdienst: de Prayer Course. Met dit materiaal organiseert de kerk gemakkelijk kleine groepen rond het inspirerende thema gebed. Ga naar de Prayer Course

• Er komen in rap tempo allerlei materiaal beschikbaar voor thuisvieringen (lees hier een leuke blog over iemand die het alvast uitprobeerde), deze drie alvast als goede tips:

• Soms gebeuren er dingen die we niet begrijpen en die ons bang kunnen maken. Met kinderen staan we stil bij God die belooft dat Hij voor ons zorgt. Een werkvorm van Jong Protestant
    • Deze viering is geschikt om met kinderen te houden. Er zitten vragen, teksten, knutsels en liederen in voor verschillende leeftijden.Hier vind je een opzet van Studio Sprankel voor een thuisviering.
    • Van het platform ‘Leren in de kerk’ is er een reeks thuisvieringen beschikbaar richting Pasen. De een viert samen met zijn tienerkinderen of peuters, de ander viert alleen, met zijn partner of met een aantal vrienden. Dus kies zelf de onderdelen die passen bij jouw thuisviering en vink ze aan. Dit is de eerste thuisviering over blijdschap.

Tjonge, dat zijn een heleboel opties hè? Veel succes/wijsheid om iets te vinden als je daar behoefte aan hebt. Ik update de lijst hier regelmatig.
Het ga je goed, en hopelijk tot snel in goede gezondheid!

Deze blog is geschreven door Lars Grijsen, voorganger van de Stadshartkerk

Tags: , ,